ДОСВІД ПАРТНЕРСЬКОЇ ВЗАЄМОДІЇ ШКОЛИ ТА СІМ’Ї: ГАРМОНІЗАЦІЯ РОДИННИХ СТОСУНКІВ
Сім'я є
незамінним, глибоко специфічним соціальним інститутом розвитку особистості.
Протягом усього життя родина є найважливішим компонентом мікросередовиша, а
для дитини, особливо в перші роки її життя, вплив сім'ї домінує над усіма
іншими впливами, значною мірою визначаючи її життєвий шлях у майбутньому. Саме
в сім'ї закладаються основи ціннісно - мотиваційної сфери особистості,
формується її характер.
Вплив
сім'ї на розвиток особистості залежить від її складу, морально- психологічного
клімату, соціальної орієнтації, загальної та педагогічної культури батьків,
часу і характеру спілкування кожного з них з дитиною, єдності чи суперечливості
вимог до неї, кола сімейних інтересів тощо. [3,171]Постановка проблеми: поширення помилок
сімейного виховання: невміння
батьків знаходити адекватні вікові дитини прийоми і методи виховання, неузгодженість
виховного впливу дорослих членів сім'ї, а також впливу сім'ї і школи, вчителя.Аналіз останніх досліджень і публікацій:
дана проблема часто не усвідомлюється батьками, і тому виправлення її
вимагає від учителів та класного керівника високої професійної майстерності,
такту і терпіння.Мета статті: активізувати педагогічний всеобуч, мета
якого – подолати педагогічну та психологічну неграмотність значної частини
батьків, сприяти виробленню умінь та навичок сімейного виховання.Виклад основного матеріалу: пропоную практичне
заняття з батьками, зокрема проведення батьківських зборів «Я тебе люблю!»
Підготовчий
етап (робота з дітьми)Робота
проводиться з дітьми на передодні батьківських зборівМета: формування мотивації учнів до
розкриття своїх почуттів перед батьками і бажання дітей, щоб батьки прийшли на
збори.Обладнання: кольоровий папір; клей; ножиці; вата; фломастери; кольорові олівці; ватман.ХІД РОБОТИБесіда з дітьми- Діти, а як Вам живеться разом з батьками, що Вас хвилює, про що Ви думаєте. (Найчастіше діти говорять, що батьки їх «не розуміють і
не хочуть розуміти»).- А чи хочете Ви, щоб я поговорила з Вашими батьками про те, що Вас турбує? - Що Ви хочете, щоб я їм сказала?- Нам разом треба так працювати, щоб після наших зборів батьки завжди приходили у гарному настрої.- Чи давно Ви говорили своїм мамам і татам, що ви їх любите? А хотіли б сказати їм про
свої почуття? Тоді я пропоную свою допомогу у «виявленні любові» до своїх
батьків. (Правила з ТБ; Виготовляємо квіти)-
Ви можете всередині квіточки
написати слова любові, побажання або прощення своїм дорогим людям —
татам, мамам, бабусям, дідусям. А зовні напишіть, від кого вона, щоб я не заплуталася, коли буду
роздавати їх Вашим близьким.(Саджаємо клумбу: квіточка, лист – звернення до батьків)
Робота з проблемами На великому плакаті малюю контур тварини (баранчика). Дітям пропоную усі свої проблеми чи образи перенести на баранчика. Біля дошки утворюється велика черга. Діти підходять
і пишуть по кілька разів. -
Діти, а як можна позбутися цих неприємностей?(Відповіді дітей)-
Потрібно не залишатися на самоті з проблемою, потрібно шукати шляхи
вирішення проблем. І я впевнена, що саме у цьому Вам допоможуть ваші батьки, бо
Ви для них – це найдорожчий скарб на Землі. Тільки разом ми зможемо врятуватися від неприємностей.(Пояснюю, як ми це будемо робити.) Кожний підходить до дошки і заклеює свою образу ваткою та клеєм. Образа зникає. Баранчик стає білим
і пухнастим. Від , того, що він змінився, стає всім приємно. Основний етап (робота з батьками)( Прибрана святково кімната:
на дошці сонечка з сімейними фото; напис «Я тебе люблю»; серед класу «посаджені
квіти – умовна клумба з тих квітів, які діти виготовляли на передодні зборів;
музичний супровід»
Мета: формування
мотивації на зміну взаємин між батьками і дитиною.Обладнання: 6 пов'язок; квіти; сонечка з сімейними фото; анкета; аркуші з віршами; пам’ятні книжечки;
кольоровий папір; клей; ножиці; вата; фломастери; кольорові олівці; ватман.Час проведення: 1—2 години.ХІД РОБОТИБесіда з батьками-
Шановні батьки, а як Вам живеться разом з дітьми, що Вас хвилює, про що Ви думаєте?-
Нам разом треба так працювати, щоб після наших зборів ви завжди приходили у гарному настрої.-
Чи давно Ви говорили своїм дітям, що ви їх любите? А хотіли б сказати їм про свої
почуття? Тоді я пропоную свою допомогу у «виявленні любові» до своїх дітей. Ось клумба, з якої Ви зірвите
тільки одну квіточку, свою, ту, яку посадила Ваша дитина. Але перед цим Ви повинні
виростити свою квіточку, яку посадите на ось цій клумбі. Пам’ятайте, що це ви робите для своєї дитини,
постарайтесь, пофантазуйте, щоб квіточка вийшла якнайкраща. (Виготовляємо квіточку для клумби. ) -
Ви можете всередині квіточки написати слова любові,
побажання або прощення своїм дорогим людям — татам, мамам, бабусям, дідусям. А зовні напишіть, від кого вона, щоб я не заплуталася, коли буду
роздавати їх Вашим дітям.(Саджаємо клумбу: батьки зривають
свою квіточку з листом, а на місце саджають свою) Робота з образами, проблемами На великому плакаті малюю
контур тварини (баранчика). Батькам пропоную усі свої образи, проблеми перенести на баранчика. Біля дошки утворюється черга. Батьки підходять і пишуть по кілька разів. -
Шановні батьки, а як можна позбутися цих образ, проблем?(Відповіді батьків)-
Тільки разом ми зможемо врятуватися від образ.(Пояснюю, як ми це будемо робити.) Кожний підходить до дошки і заклеює свою образу ваткою та клеєм. Образа зникає. Баранчик стає білим
і пухнастим. Від того, що він змінився, стає всім приємно. 1.Що означає любити свою дитину?- Скажіть, будь ласка, а що,
по-вашому, означає любити свою дитину?- Так. Саме слова «Я тебе люблю»
дитина хоче чути з вуст найближчих людей. Це дуже важливі слова, вони
підживлюють існування дитини.
Батьківську любов вони переносять згодом у свої родини. Такі слова любові необхідно чути кожній людині у своєму житті.- Ось один випадок із життя. У одного хлопчика запитали, коли останній раз батьки
говорили, що люблять його. Він відповів, що вчора і мама, і тато. Був день
народження в хлопчика. Наші діти так хочуть, щоб побільше б таких днів було. І
зовсім помилково думати, що говорити про любов часто—це
шкідливо для дітей.- Бувають таки випадки, коли батьки не люблять
своїх дітей. Чому ж таке трапляється?Причин може
бути кілька. Наприклад, дитина з'явилася на світ «незапланованою». Батьки ії не
чекали, хотіли у «своє задоволення» пожити. І ось тепер вона їм не потрібна.
Або вони мріяли про хлопчика, а народилася дівчинка. Іноді
трапляється так, що дитина схожа на батька, з яким мати розлучена, і вираз
обличчя викликає в неї ворожість.2. Дитина-статуя - Дитину треба любити просто тому, що вона є. Адже коли вона народилася, батьки
нічого від неї не вимагали й не чекали. Вони просто
хотіли, щоб вона була здоровою і щасливою, посміхалися їй, звертали увагу. А
зараз вона підросла, і ставлення до неї міняється —
це правильно. Але, буває навпаки.- Я пропоную розіграти сценку «Дитина-статуя», для того, щоб переконатися, наскільки і якою мірою змінюються тон
голосу і зміст слів, вимовлених нами батьками.Для цього
потрібен один бажаючий, котрий зіграє роль дитини; один бажаючий – роль мами. (
Якщо на роль дитини погодиться тато одного з дітей, то за сценарієм він буде дочкою.Герой сценки вибирає собі серед присутніх людину, в якій він побачить підтримку. Обрана особа стає за спиною «моєї дитини»,
прикладає руки до її спини і ні в якому разі не відпускає своїх рук під час усієї
дії. Потім присутнім роздаю вислів і прошу
запам'ятати їх, це ті вислови, які вимовлятимуть під час гри (виділені жирним шрифтом))МАМА.Ти — моя маленька донечка, моя п’ятикласниця. Ми з тобою
поспішаємо до школи, нам треба встигнути на
автобус. А ти дуже енергійна і допитлива дитина, що ставить купу запитань,
навіть у той момент, коли ми біжимо до автобуса.ДОНЕЧКА. Мамо, а що там таке, подивися!МАМА. Ніколи, дивися під ноги, вічно спотикаєшся! Що ти
крутиш головою, дивися на дорогу.
Припини видивлятися! (ПАУЗА:
як тільки я вимовляю це, дитина може сприйняти це
буквально—вона закриває очі, як наказала мама.) (Дістаємо шарфик і зав'язуємо дочці очі.)АВТОР. Мама з донечкою поспішають далі до школи.
Забігають в автобус і мама зустрічає там свою
подругу, починає з нею обговорювати день.
Дочка уважно слухає, а потім говорить:ДОНЕЧКА. Мамо, мамо, ти чула, як проспівала пташка? А хто такий
дядько Сергій?МАМА. Ти що втручаєшся в дорослу розмову? І взагалі, ти чого
вуха розвісила, як не соромно підслухувати! Закрий швидко свої вуха! (Після цього
зав'язуємо дівчинці вуха шарфиком.)АВТОР.Мама і донечка виходять з автобуса, розпрощавшись з маминою подругою, і біжать по дорозі. При цьому мама постійно поглядає на годинник, щоб не спізнитися.ДОНЕЧКА. Ой, який сьогодні день буде чудовий! Мамо, мене Катруся чекає, я їй пообіцяла принести енциклопедію, ту, що...МАМА. Відчепися! Ти що розговорилася, ніколи зараз, ми
спізнюємося. Так можеш ти, зрештою, помовчати! Швидко рота закрий! ( Зав'язуємо рот ще одним шарфиком.)АВТОР. Хапає дитину за руку, і вони рухаються далі. Дівчинка
вже мовчить, але починає піднімати на ходу якусь гілочку.МАМА. Що в тебе за руки, що ти їх
увесь час кудись сунеш, не можеш без цього! Викинь, я тобі сказала! Забери руки! (Зав 'язую руки шарфиком.)АВТОР. Але тут дочка починає скакати, задирати ноги.МАМА. Ти де цього навчилася? Це ще що таке? Припини дриґати
ногами! Стій рівно!(Цього разу зав'язуємо ноги.)АВТОР. Мама дивиться на годинник, нервує, що вони не встигають, і починає підганяти дитину.МАМА. Що ти волочишся, роби крок
ширше, ти що, ходити розучилася? Йди швидше! Дай руку! Це не руки, ні писати
нормально, ні тримати нічого не вміють! Дивися на дорогу, не спотикайся! Та не мовчи ти, я з тобою
розмовляю!(У цей момент учитель просить усіх в кабінеті
вимовляти голосно ті вислови, що належать їм.)Припини видивлятися!Закрий швидко свої вуха!Швидко рота закрий!Забери руки!Стій рівно!АВТОР. Дитина починає хникати.МАМА. (кричить) Чого ревеш?! Що ти плачеш, я
тебе питаю. Чого ревеш! Тільки ганьбиш мене! Я кому сказала, — припини нюняти, ти чуєш мене!(На цих словах дуже сильно
перев 'язуємо живіт.)АВТОР. Мама продовжує пиляти свою дочку за те, що
вона нічого не вміє.ПАУЗА. (потрібно
витримати паузу, щоб батьки обміркували сценку) Обговорення сценки - Мама незадоволена усім, що дівчинка робила, забувши про те, що сама ж усе
їй зав'язала, а при тому мама іще хотіла, щоб у донечки все виходило, і причому— обов'язково добре (я запитую в дочки)- Що ти хочеш розв'язати. ( Найчастіше—це живіт, тому що він туго
перев'язаний, і це саме «слабке місце»)- Дитині усе заборонили, та ще і плакати не можна,
тобто наклали заборону на почуття. Дитині це найважче перенести. Кожний має
право відчувати те, що він відчуває. Але батьки часто здатні відібрати це
право.Ø
Потім я розв'язую по черзі те, про що просить
дівчинка. І, коли усе вже розв'язано, я запитую в неї, що вона відчувала
протягом усієї дії? Про що вона думала? Як їй було, коли всі навколо почали
наказувати їй?Ø
Звучать слова про душевний біль і дуже часто — про ненависть до матері й до залу, якого я просила
вимовляти голосно певні вислови. Запитую, що було позитивним моментом у сценці,
що допомагало винести несправедливі слова матері? Виявляється, та людина, що
стояла позаду й увесь час підтримувала.Ø
Потім я запитую про думки й почуття цієї людини.
Пропоную подякувати за надану допомогу. Адже дуже часто в житті це буває
стороння людина. І добре, що вона опиняється поруч у потрібний момент. А як
тій дитині, у якої навіть такої підтримки немає?Ø
Я дякую за підтримку і прошу зайняти місце в залі,
а потім беру за руку того батька, що виконував роль дитини, і говорю: «Ось у
такий стан ми вганяємо свого рідного хлопчика або дівчинку і при цьому переслідуємо
шляхетну мету виховання. Дитині нестерпно чути такі слова від рідних, але буває
і так, що такі слова вона чує, і не від рідних, а від чужих людей: від
перехожих, друзів, учителів. Що тоді робити? Як поводитися?».3. Обійми Якщо
ви бачите свою дитину в такому стані, перше, що ви можете і повинні зробити, — це обійняти її, пригорнути
й тримати біля себе стільки, скільки потрібно дитині. (Я обіймаю того батька, що виконував роль моєї дитини.) Коли йому буде достатньо, він
сам відійде. При цьому ви ні в якому разі не
поплескуєте його по спині й не погладжуєте, наче «усе це такі дрібниці, що до
весілля заживе». Ви просто його обіймайте. Якщо це підліток і він уже не дає
себе обійняти, то можна посидіти поруч, потримавши його за руку. Відомий сімейний терапевт Вірджинія Сатир рекомендує обіймати дитину
кілька разів на день. Вона вважає, що обіймати дитину чотири рази необхідно кожному просто для виживання, а для гарного
самопочуття потрібно не менш ніж 8
обіймів на день! А для того, щоб дитина
розвивалася інтелектуально, —
12 разів
на день! І між іншим — не тільки дитині, а й дорослому. Говорять, що руку дитини треба
тримати доти, доки вона її сама не забере. Дитина повинна знати, що батьки її
завжди зрозуміють і приймуть, що б з нею не тралилося. Дитині такі знаки безумовного прийняття особливо потрібні, як їжа
організмові. Вони живлять її емоційно, допомагаючи психологічно розвиватися. Якщо ж вона неодержує
таких знаків, то з'являються емоційні проблеми, відхилення в поведінці, а іноді
й нервово-психічні захворювання.4. «Мамо, а ще можна?» (випадок із
життя) Одна
жінка проходила тренінги, після закінчення яких прийнято було одержувати домашні завдання, а вранці
розповідати, як його виконували. Ось історія цієї жінки: «Чоловік уже звик до
моєї дивної професії, особливо його тішать на тренінгу мої домашні завдання. Він із простої родини, де дотики
один до одного звичні. У нас це ніколи не було прийнято, тому мені це не
подобається. А йому — необхідно. І я відчувала, що
йому в цьому плані зі мною важко...Ось учора приходжу я додому, а він запитує:
«Ну, що на сьогодні задали?» Я сказала, що треба усіх у сім'ї обійняти. Він ледве не
підстрибнув від захоплення. У коридор вибігли сини-погодки (4—5 років) із питанням: «Що трапилося?» Тато радісно їм
відповів, що мамі дали завдання всіх обіймати. «Ось зараз ми і почнемо»,—говорить він. Я усіх обійняла, навіть собаку, і з
почуттям виконаного обов'язку пішла до кімнати переодягатися. І раптом чую за спиною шерех. Обертаюся, і що я бачу—у дверний проріз просунулася голова спочатку одного
сина, потім іншого, потім чоловіка, а в самому низу — собачкина мордочка. І всі дивляться на мене з
нетерпінням. Я в них запитую: «Чого вам?» А син з радістю запитує: «Мамо, а ще
можна?»5. Домашнє завдання Виявляється, дітям, та й узагалі
будь - якому дорослому, необхідні обійми дня того, щоб
відчути потребу в собі. Психологами доведено, що потреба
в любові, необхідності іншому, —
одна з фундаментальних людських
потреб. Її задоволення —умова нормального розвитку дитини. Ця потреба
задовольняється, коли ви повідомляєте дитині, що вона вам дорога, що вона хороша. Такі повідомлення полягають
у привітних поглядах, ласкавих дотиках. І тому я вам сьогодні даю
домашнє завдання: обійняти всіх, хто живе з вами вдома, і простежити за
реакцією домашніх, а також за своїми почуттями. Можете щось сказати кожному,
якщо захочеться. Наприкінці зборів пропоную батькам згадати
про квіточку з клумби, при цьому наголосивши, що їм потрібно серйозно замислитися над написом дитини.
Постаратися зрозуміти те, про що написала їхня дитина і подякувати за те, що
вона змогла відкрити часточку своєї душі для батьків. Шановні батьки , я думаю, що нам дорослим є над чим замислитись. Я хочу, щоб з батьківських
зборів ви поверталися додому з
гарним настроєм, бо вас там чекають найрідніші. (Наприкінці зборів слід роздати батькам пам’ятки «Сімейного виховання»,
«Співпраця сім’ї та школи» та ін.)Висновок: для розвитку
особистості особливе значення має батьківське тепло, взаємна повага у сім’ї,
довіра до дитини, частота й інтенсивність спілкування батьків з дітьми,сімейна
дисципліна, методи виховання, приклад батьків та партнерська взаємодія школи та
сім’ї. Саме це і створить гармонізацію родинних стосунків.
Немає коментарів :
Дописати коментар